In 3 stappen naar een actiegericht dashboard
Als manager ben je bewust van de hoeveelheid data die beschikbaar is binnen jouw organisatie. Het is inmiddels ook niets nieuws dat je de meest waardevolle besluiten kunt nemen aan de hand van deze data. Maar hoe kom je nou tot de beste inzichten met zo veel verspreide gegevens? Deze vraag speelt vandaag de dag bij veel organisaties. De oplossing? Een actiegericht dashboard dat een geïntegreerd overzicht biedt van alle essentiële stuurinformatie!
Waarom veel organisaties tegenwoordig nog niet beschikken over waardevolle informatie in een dashboard, kan verschillende oorzaken hebben. Gebrek aan kennis, tijd of simpelweg niet juiste toegang tot de data zijn veelvoorkomende hindernissen. Echter, de belangrijkste oorzaak is vaak het ontbreken van de juiste KPI’s. Wat de oorzaak ook mag zijn, hulp inschakelen is altijd een goed idee!
We nemen je graag mee in de drie stappen om van ruwe, verspreide data, naar een actiegericht dashboard te komen. Zo beschik jij voortaan als manager altijd over de juiste stuurinformatie, verzameld op één locatie.
Stap 1: Identificeer welke inzichten leiden tot betere besluiten
Om te beginnen is het essentieel om grondig te overwegen welke stuurinformatie het meest waardevol is voor jouw organisatie. Stuurinformatie gaat verder dan simpelweg data weergeven. Bijvoorbeeld, het tonen van de omzet is pas waardevol wanneer het vergeleken wordt met de geplande doelstellingen en de redenen achter eventuele afwijkingen. Het doel is begrijpen welke acties genomen kunnen worden om de omzet te verhogen.
In deze stap komen er veel vragen op tafel. Welke beslissingen moeten worden ondersteund door het dashboard? Wie heeft toegang nodig tot het dashboard en waarom? Hoe dragen de inzichten bij aan de bedrijfs- of afdelingsdoelstellingen? Welke vergelijkingen zijn relevant, zoals vergelijkingen met voorgaande jaren, branchegemiddelden of budgetcijfers?
Zodra deze vragen zijn beantwoord en je weet welke gegevens moeten worden weergegeven, is het tijd voor de volgende stap.
Stap 2: Toegang tot de data opzetten
In de meeste gevallen worden data uit een database gehaald die is gekoppeld aan een applicatie. Deze database is meestal niet rechtstreeks toegankelijk en kan alleen worden benaderd via de interface van de applicatie. Bijvoorbeeld, een boekhoudprogramma heeft ergens in de cloud een database met al jouw transacties, die alleen toegankelijk is via de boekhoudsoftware. Als je alle transacties in één keer wilt benaderen, is er vaak een exportfunctie beschikbaar in de software. Dit kan tijdrovend zijn. Om een verbinding met een dashboard tot stand te brengen, raden we het gebruik van een API-verbinding aan. Dit is een middel om geautomatiseerde dataverzoeken aan de database te doen, waarop de database reageert met de benodigde gegevens.
Stap 3: Ontwikkeling van het dashboard
Na het bepalen van het doel en de benodigde gegevens in stap 1 en het opzetten van de verbindingen in stap 2, gaan we over tot de ontwikkeling van het dashboard. Dit is een iteratief proces, waarbij met een dashboardontwikkelaar wordt samengewerkt. Zodra stappen 1 en 2 goed zijn uitgevoerd, kan stap 3 relatief snel worden gerealiseerd. In deze stap van het dashboard maken komen vragen over de lay-out aan bod. Hoe kunnen de gegevens het beste worden weergegeven? Welke kleuren en grafieken kunnen het beste de boodschap overbrengen? Allemaal vragen om zoveel mogelijk uit het dashboard te kunnen halen, de kracht zit namelijk in visualiseren!
Of het nu gaat om stuurinformatie voor sales,- finance- of operationsresultaten, deze drie stappen zijn universeel en naar ons idee noodzakelijk om te doorlopen. De ervaring leert dat de meeste tijd wordt besteed aan stap 1, iets minder aan stap 2, en dat stap 3 het snelst gaat als de voorgaande stappen goed zijn doorlopen. Uiteindelijk met het doel om een actiegericht dashboard op te leveren waarmee jij waardevolle inzichten kunt verwerven en betere besluiten kunt nemen!
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen bij het ontwikkelen van een dashboard? Neem contact op!