Inloggen

Hoe de coronapandemie de verschillen tussen datagedreven organisaties en niet-datagedreven organisaties vergrootte

modern digital marketing on the tablet in vintage style - big data stockfoto's en -beeldenOndanks de groeiende behoefte om data te verzamelen, bewaren, visualiseren en analyseren blijkt uit onderzoek van onder andere KMPG dat 79% van het Nederlandse bedrijfsleven moeite heeft met de implementatie van een datagedreven strategie. Tijdslijnen richting een dergelijke strategie zijn er te over, echter concluderen onderzoekers dat veel organisaties nog een lange weg hebben te gaan naar een volwassen status.

Inzetbaarheid van data bedrijfsbreed is daarbij het grootste probleem. Waar de financiële afdeling de data doorgaans redelijk op orde heeft, blijkt informatievoorziening vanuit andere afdelingen voor problemen te zorgen. Doordat datakwaliteit vaak slecht is, lukt het het management niet om hieruit waardevolle inzichten te halen en de juiste beslissingen te nemen. Waar slechts 12% van de ondervraagden gebruik maakt van slimme analyses om datakwaliteit te monitoren, is het wellicht niet vreemd dat het Nederlandse bedrijfsleven worstelt met een datagedreven strategie. Garbage in, is immers garbage out.

Feit is dat bij 29% van de volwassen datagedreven organisaties de relevante investeringen tijdens de coronapandemie zijn tóegenomen. Bij bedrijven die niet datagedreven werken zijn investeringen afgenomen of zelfs bevroren. Wat kunnen we hiervan leren? Een onzekere tijd, waarin dus toch organisaties in staat zijn beslissingen te nemen en risico’s in te schatten. Het omvat de kern waarom iedere organisatie vaart zou moeten maken richting een datagedreven strategie. Simpelweg omdat het je in staat stelt op de juiste momenten, de juiste beslissingen te nemen.

Datakwaliteit is daarbij key, investeer daarom in tooling die dit kan monitoren. Ga parallel aan de slag met in kaart brengen welke stuurinformatie je nu mist, welke processen tijdrovend en foutgevoelig zijn en welke kruisverbanden in de data voor waardevolle inzichten kunnen zorgen. Ga voor heldere, toegankelijke dashboards die een goede overview geven. Laat de meest tijdrovende processen automatiseren. Om succesvol te worden of te blijven zul je er vroeg of laat aan moeten geloven, dus begin klein en prioritiseer, maar blijf in beweging. Bijkomend voordeel van het zijn van een datagedreven organisatie is dat er meer gedaan kan worden met minder mensen – in het huidige arbeidslandschap geen geheel onbelangrijke factor.

Bel me terug