De voordelen van een Power BI dashboard voor Sales Managers
Als Sales Manager ben je gewend aan een omgeving die continu in verandering, target gedreven en soms onvoorspelbaar is. Je maakt gebruik van verschillende systemen, houdt Excel spreadsheets bij en hebt geregeld overleg met jouw team – toch merk je dat je vooral op onderbuikgevoel stuurt en is het soms lastig om alle informatie bij elkaar te krijgen en te houden. Te vaak sta je voor verrassingen en het lukt niet om bijvoorbeeld de waarde van een pijplijn te voorspellen. Een Power BI dashboard kan je helpen bij het effectief aansturen van jouw organisatie en de sales prestaties van jou en jouw team te verbeteren.
Data-gedreven werken voor de sales afdeling, waarom zou je?
- De kracht zit in het combineren van databronnen: Power BI stelt jou als sales manager in staat om verschillende databronnen te combineren, te integreren en te visualiseren. De waarde zit vaak in de kruisverbanden. Denk aan de combinatie van data uit CRM-systemen, verkooprapporten, sociale media en meer. Welke medewerker scoort bij welke klant? Via welke weg komen klanten bij jou terecht, en welk kanaal zorgt voor de meest loyale klanten?
- Real time inzicht: Power BI zorgt ervoor dat jij altijd en overal op de hoogte bent van hoe sales ervoor staat. Hoe ziet de totale pijplijn eruit? Hoe ziet de pijplijn per medewerker eruit? Wat is de gewogen waarde van de pijplijn en waar sta je ten op zichte van gestelde targets? Door real-time updates kunnen zowel managers als medewerkers snel reageren op veranderingen in de markt en trends identificeren.
- Interactieve dashboards: Met ingestelde filters, slicers en andere visuele elementen is het mogelijk om in te zoomen op regio, klantsegment, product, accountmanager enzovoort. Dit helpt bij het identificeren van patronen, het begrijpen van oorzaken en het nemen van data-driven besluiten.
- Altijd en overal: Power BI biedt mobiele apps en cloudgebaseerde samenwerkingsmogelijkheden. Sales managers kunnen dashboards en rapporten delen met teamleden, daarbij kunnen zij zelfs instellen wie wat mag zien. Op deze manier zorg je ervoor dat iedereen altijd naar dezelfde informatie kijkt en jouw sales team op één lijn blijft.
- Forecasting: Power BI biedt de mogelijkheid om een voorspellende analyse op te nemen, hierin worden historische gegevens en toekomstige trends gebruikt. Deze prognoses kunnen gebruikt worden om in te schatten of het target dit jaar gehaald wordt op basis van huidige inspanningen, of dat er werk aan de winkel is. Daarnaast helpt het bij de identificatie van potentiële groeikansen en stelt het sales managers in staat om tijdig strategieën te wijzigen als dat nodig is.
Veelgebruikte ERP-systemen voor sales – zoals SAP, Salesforce, NetSuite, Zoho CRM en Hubspot – bieden API-mogelijkheden met Power BI. Ook met tools als Taleo, Teamleader en Pipedrive zijn eenvoudig te connecten met een Power BI dashboard. Voeg die Excel spreadsheets – die toch nog stiekem veel worden gebruikt omdat systemen simpelweg niet altijd toereikend zijn – toe, en jouw Power BI Sales dashboard is compleet.
Je hebt de keuze voor Power BI gemaakt, maar waar stuur je dan op?
Een Power BI dashboard is pas iets waard als het de juiste, voor jou relevante, KPI’s weergeeft. Welke inzichten heb jij nodig om de juiste beslissingen te nemen? Vaak hangt dit sterk af van het type organisatie waar je voor werkt. Werk je voor een projectgedreven organisatie dan heb je vaak te maken met heel andere indicatoren dan bijvoorbeeld een organisatie in de FMCG sector. Voorbeelden van KPI’s die wij vaak terug zien in de Power BI sales dashboards die wij ontwikkelen:
- Omzet – En daarmee vooral de verdeling van deze omzet (per verkoper, product of klantsegment).
- Targets – Volg prestaties op organisatiebreed niveau en op individueel niveau.
- Lead generatie en kwalificatie – Door gegevens te analyseren, zoals demografische informatie, aankoopgescheidenis en gedrag op de website, kunnen sales professionals leads identificeren die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in hun producten of diensten.
- Klantacquisitie – Hoeveel nieuwe klanten zijn er in welke periode aangetrokken? Via welke kanalen zijn deze klanten binnen gekomen?
- Klantbehoud – Behoud van klanten is doorgaans net zo belangrijk als het werven van nieuwe klanten. Het meten van klantbehoudspercentages en het verminderen van klantuitval zijn waardevolle KPI’s om klanttevredenheid en loyaliteit te beoordelen.
- Verkoopconversie – Hoe effectief is jouw verkoopproces? Wat is het conversieratio van de geleverde inspanningen?
- Gemiddelde verkoopwaarde – Door het gemiddelde verkoopbedrag te volgen, dit te vergelijken met bijvoorbeeld het kanaal via waar de lead is binnengekomen en vervolgens te kijken naar wie ervoor verantwoordelijk was til je jouw sales analyse naar een hoger niveau. Je hebt snel inzicht in waar het goed gaat en waar het minder gaat en waar je moet bijschaven aan jouw strategie.
- Verkoopactiviteiten – Meet wat er gebeurd in jouw organisatie: hoeveel verkoopgesprekken, klantbezoeken en offertes zijn er geweest? Wat zijn de kosten die zijn gemaakt en wat heeft het opgeleverd?
- Winrate – Meet de verkoopproductiviteit en beoordeel daarmee de efficiëntie van jouw verkoopteam. Heeft de een veel minder afspraken nodig om tot een deal te komen dan de ander of zijn er grote verschillen in waar men staat ten opzichte van persoonlijk target? Power BI geeft jou het inzicht dat je nodig hebt.
- Klanttevredenheid – Tevreden klanten zijn meer geneigd om herhaalaankopen te doen of positieve mond-op-mond reclame te verspreiden. Indirect dus zeker van belang voor een sales organisatie.
Ben je overtuigd dat Power BI van waarde gaat zijn voor jouw sales organisatie? Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Laat het ons weten!