Terug naar alle berichten

De kracht van Power BI voor marketeers

The Reporting Agency - Marketing dashboards Power BI

 

Als marketeer begeef jij je in een dynamische omgeving, gedreven door targets en gekenmerkt door voortdurende veranderingen. Je jongleert met diverse systemen en tools, onderhoudt allerlei Excel-spreadsheets en niet te vergeten, jij houdt bij wat de klant doet. Ondanks deze vele tools, software en hulpmiddelen zul je vast herkennen dat je nog vaak op intuïtie stuurt. Daarnaast maakt het diverse takenpakket voor jou het soms lastig om alle juiste informatie op één plek te krijgen en ook te houden. We nemen je graag mee in een oplossing om altijd de juiste stuurinformatie binnen handbereik te hebben: Power BI dashboards.

Waarom is data-gedreven werken zo belangrijk binnen het vak?

De kracht van (marketing-)data zit juist in het vermogen om verschillende bronnen te combineren. Je bent als marketeer constant op zoek naar verbanden en logische verklaringen voor bepaalde trends en cijfers. Een combinatie van data uit CRM-systemen, websiteverkeer, sociale media, Google Ads en nog meer uithoeken kan jou wellicht de antwoorden geven die je zoekt. Welke campagnes zijn het meest succesvol? Via welke kanalen komen leads binnen en welke leiden tot de meest waardevolle klanten? Hoe ziet de marketing pipeline er momenteel uit? Veel van deze vragen staan centraal, maar het vinden van de antwoorden kan enorm tijdrovend zijn. Zeker als niet alle informatie in een geïntegreerd overzicht staat…

Voordelen van Power BI Dashboards voor marketeers

Laten we het misschien overduidelijke, maar zeer belangrijke voordeel voorop stellen: intuïtieve visualisaties maken de vertaling van data naar inzichten een stuk makkelijker. Door jouw marketing data vanuit alle uithoeken intuïtief te visualiseren in één dashboard, kun jij eenvoudiger de vertaalslag maken van losse data naar concrete actiepunten. Door bijvoorbeeld de pijplijn visueel voor je te zien, zal je sneller herkennen waar processen vastlopen of juist heel goed gaan. Op deze manier zul je zien dat wat eerst losse data was, begint te leven. Welke marketeer wilt dat nou niet?

Hier volgen nog wat andere praktische voordelen van een Power BI dashboard voor jou als Marketeer:

    • Real-time inzicht: Blijf altijd en overal op de hoogte van de marketingprestaties. Hoe presteren je lopende campagnes? Welke kanalen genereren de meeste leads? Door real-time updates kunnen zowel managers als teamleden snel reageren op veranderingen in de markt en opkomende trends.
    • Directe koppelingen met jouw tools: Veel softwaretools en platformen bieden een standaard koppeling met Power BI. Zo heb jij, zonder handmatige handelingen, jouw laatste cijfers voor je met slecht een druk op de knop. Bijvoorbeeld Salesforce, SAP, Google Ads en Google Analytics.
    • Interactiviteit: Met filters en slicers kun je inzoomen op specifieke segmenten, campagnes, of kanalen. Zo identificeer je snel trends, heb je meer grip op de oorzaken ervan en neem je sneller data-gedreven beslissingen.
    • Eenvoudig te delen en beveiligen: Dankzij uitgebreide mogelijkheden omtrent het delen en beveiligen van jouw dashboards zorg je ervoor dat de nodige mensen de juiste inzichten krijgen. Je hoeft geen kostbare tijd meer te spenderen aan het overbrengen van de nodige inzichten aan de juiste mensen, het dashboard doet dit voor jou. Dankzij de row-level security heeft bijvoorbeeld de directie toegang tot alle inzichten terwijl de financiële gegevens afgeschermd zijn voor anderen. Zo neem je eenvoudig alle mensen binnen of buiten jouw organisatie mee in de marketing performance zonder overbodige meetings en individuele rapporten.
    • Voorspellende Analyse: Op basis van historische gegevens kun je in Power BI eenvoudig toekomstige trends voorspellen en prognoses te maken. Hoe zou je campagne lopen als je het dag budget met €5,00 verhoogt? Hoeveel items zal je verkopen in het aankomende seizoen? Antwoorden op dit soort vragen heb je met een marketing dashboard in Power BI snel bij de hand! Identificeer potentiële groeikansen en pas strategieën tijdig aan indien nodig.

Wat zie jij als marketeer graag in een dashboard?

Welke inzichten zou jij nou graag gevisualiseerd zien in een marketing dashboard? Met een legio aan data en cijfers is de kans om verdwaald te raken vrij groot. We zetten daarom hier enkele waardevolle marketing KPI’s voor jou op een rijtje, die vervolgens  visueel verwerkt kunnen worden in jouw eigen marketing dashboard:

    • Leadgeneratie en -kwalificatie
    • Cost Per Lead (CPL) en Cost Per Aqcuisition (CPA)
    • ROI van marketingcampagnes
    • Conversieratio’s
    • Gemiddelde waarde per klant
    • Klanttevredenheid en retentie

Ben je benieuwd hoe dit soort KPI’s eruit kunnen zien in een Power BI dashboard?

Klik hier