Terug naar alle berichten

Data driven besluitvorming – Júist voor het MKB!

Wist je dat Nederlandse MKB-ondernemingen die gebruikmaken van data-driven besluitvorming tweemaal positiever zijn over hun financiële toekomst dan MKB-ondernemingen die dit nog niet doen? Microsoft liet hiervoor in samenwerking met Ipsos MORI een onderzoek uitvoeren onder 6.200 MKB-werknemers en 482 beslissingsbevoegden in twintig landen. Dit onderzoek wijst ook uit dat van de Nederlandse MKB-bedrijven die vertr

ouwen op het gebruik van data, 60% succesvol is in het werven van nieuwe klanten. Bij bedrijven die geen gebruik maken van data ligt dit percentage slechts op 33%. Ook lukt

het data-gedreven bedrijven beter om relaties te onderhouden, 60% tegenover 44%.

Hoe kan het dan dat binnen het MKB data veelal toch een ondergeschoven kindje is en vooral als ‘ingewikkeld’ wordt bestempeld? Waarschijnlijk omdat het inderdaad mogelijk is om hele dure BI tools aan te schaffen, er vervolgens achter te komen dat eigenlijk de kennis om waardevolle inzichten te creëren ontbreekt, een stevige data analist aannemen tevens zeer kostbaar blijkt en we geneigd zijn onszelf weer verliezen in de waan van de dag. Daarnaast kunnen definities niet duidelijk zijn (wat ga je nou eigenlijk meten?), er kunnen misverstanden bestaan over welke informatie nou precies gevraagd wordt of kant-en-klare techniek wordt leidend gemaakt.

En toch is het mogelijk, zo bewijst meer dan de helft van de Nederlandse MKB bedrijven. Wij kennen genoeg voorbeelden van een slager op de hoek die in staat is meer omzet te genereren door bijvoorbeeld te weten wie zijn of haar beste klanten zijn en deze vervolgens te benaderen met persoonlijke acties of aanbiedingen. Het gaat om de juiste instelling, want vaak is ‘big data’ helemaal niet zo ‘big’ als jij je voorstelt.

Begin klein, durf te experimenteren, nodig eens een pragmatische analist in voor een paar uur die met je mee kijkt en onderzoek welke werknemers binnen de organisatie de potentie hebben om middels trainingen meer te leren over het gebruik van data. Kijk naar welke data beschikbaar is, sla zoveel mogelijk op en verdiep je in veiligheid (de Cloud blijkt vaak de oplossing!).

De motivatie dat je data kunt gebruiken voor lancering van nieuwe producten, diensten of bedrijfsmodellen en jou in staat stelt jouw klant beter te bedienen moet genoeg zijn om bedrijfsbreed de mindset stap voor stap aan te passen. Bedenk dat de mensen achter Airbnb, Booking.com, Alibaba en Zalando mogelijkheden zagen voor zeer lucratieve bedrijfsmodellen zonder zelf hotelkamers of winkels te exploiteren.